Coronaprotocol NOVA | Per 26 januari 2022

24 nov Coronaprotocol NOVA | Per 26 januari 2022

Hieronder staat het coronaprotocol van NOVA. Hierin staan de richtlijnen die gelden sinds 26 januari 2022.

Algemene richtlijnen

• Neem contact op met je coach als je Corona hebt of in contact bent geweest met iemand die Corona heeft. We volgen bij Nova de landelijke richtlijnen voor quarantaine.
  • Heb je corona gerelateerde klachten? Blijf thuis en laat je testen.
  • Ga direct naar huis wanneer je tijdens je aanwezigheid bij Nova klachten krijgt, zoals: neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, (licht) hoesten, benauwdheid, verhoging, koorts en/of plotseling verlies van reuk of smaak.
  • Was vaak je handen met water en zeep, juist ook voor en na bezoek sportlocatie.
  • Schud geen handen.

Richtlijnen voor sporters en publiek

• Laat je Coronatoegangsbewijs zien bij de ingang van de sporthal (meer informatie verderop op deze pagina).
  • Draag een mondkapje als je je verplaatst in de sporthal of de kantine. Dit geldt voor iedereen van 13 jaar of ouder. Uiteraard hoef je geen mondkapje te dragen tijdens het sporten.
  • Houd 1,5 meter afstand. Specifieke regels zijn:
    • Iedereen van 18 jaar en ouder houdt 1,5 meter afstand tot volwassenen en jongeren vanaf 13 jaar.
    • Kinderen tot en met 12 jaar hoeven tot elkaar en tot volwassenen geen 1,5 meter afstand te houden.
    • Jongeren van 13 tot en met 17 jaar hoeven geen 1,5 meter afstand te houden tot elkaar.
    • Niemand hoeft tijdens het sporten 1,5 meter afstand te houden.
  • Blijf op je plek zitten als publiek en zorg dat je afstand houdt.
  • Rijd je in de auto met personen uit een ander huishouden? Het advies is dan een mondkapje te dragen. Dit geldt voor iedereen van 13 jaar en ouder.

Check van het Coronatoegangsbewijs (CTB)
Wij zijn verplicht om iedereen van 18 jaar of ouder die onze sportzaal in wil, te controleren op een geldig CTB. Dat houdt in dat iedereen (18+) een geldige QR-code moet kunnen laten zien die vervolgens wordt gecontroleerd samen met je ID-bewijs.

Op zaterdagen krijg je bij een geldig CTB een stempel op je hand. Die stempel is voor die dag geldig (bij Nova) om onnodig dubbel checken te voorkomen.

Uitzondering
Bij Nova checken wij iedereen van 18+ op een geldig CTB met één uitzondering: (bonds)scheidsrechters. Wij vragen wel aan de (bonds)scheidsrechters om vrijwillig hun CTB te laten checken. Als scheidsrechters gebruik willen maken van de horeca, zullen zij wel verplicht een geldig CTB moeten kunnen laten zien.

Nova-controleurs zijn geen handhavers
De verplichte check wordt door Nova-vrijwilligers uitgevoerd. Mocht een CTB na scannen niet geldig blijken of komen de gegevens van het ID-bewijs niet overeen met de QR-code, dan wordt de persoon verzocht om buiten te blijven. Voldoet deze persoon niet aan dit verzoek dan zullen onze vrijwilligers niet optreden als handhavers. Wel zullen zij dan direct melding maken bij de gemeentelijke handhaving om desgewenst actie te ondernemen.

We doen het samen!
We zullen allemaal een stapje extra moeten doen om besmettingen te voorkomen. Dat kunnen we alleen doen als iedereen zich aan de geldende maatregelen houdt; we doen het samen!