Laatste wedstrijdverslag Sander: ‘Reserves Nova doen het zelf’

30 mei Laatste wedstrijdverslag Sander: ‘Reserves Nova doen het zelf’

Afscheid Sander Smit - selectie

Helaas is dit het laatste wedstrijdverslag van Sander voor Nova 2. Sander verhuist naar Wageningen en gaat daar samenwonen met zijn vriendin. De wedstrijdverslagen die hij schreef voor het team waarin hij speelde, werden door velen gelezen en zeer gewaardeerd.

Sander heeft bijna 4 jaar in de selectie van Nova gespeeld, zowel in 1 als 2 en heeft hiervoor veel punten op het scorebord gezet. Het afgelopen jaar was hij naast een goede speler ook zo nu en dan een goede coach in het veld voor het relatief jonge reserveteam van Nova. Wouter van Brenk noemde Sander terecht ‘de verbindende factor tussen het eerste en het tweede’. Sander, de hele selectie zal je Friese korfbalspel gaan missen en we wensen je heel veel succes en geluk in Wageningen.

Wedstrijdverslag: Reserves Nova doen het zelf

In de laatste wedstrijd van seizoen 2015-2016 gaven de reserves van Nova in het slot nog een punt weg aan DWS. In een wedstrijd die op en neer ging werd 14-14 gelijk gespeeld. Hiermee knokte Nova zich wel definitief veilig. Dit moest achteraf ook omdat de overige uitslagen in de poule slecht uitvielen voor de Biltse korfballers.

In Kootwijkerbroek werd aangetreden voor de laatste pot van het veldseizoen. De klamme warmte, het kleine veld, het rumoerige publiek en de pressie van DWS zorgden voor een slechte start van Nova. Snel balverlies en een 4-1 achterstand was het resultaat na een kwartier spelen. Daarna herpakte Nova zich door harder te werken en slimmer gebruik te maken van de ruimtes die vielen. In het vervolg van de eerste helft gebruikte Nova haar kracht door over veel schijven te scoren. Stijn, Rianne, Renske, Sander, Mike en Rutger deden allen één of meer duiten in het zakje. DWS behield met 8-7 een minimale voorsprong toen aan de thee werd gegaan.

Karen en Renske waren vervolgens allebei twee keer trefzeker en zo namen de gasten het initiatief over. Nova wist dat DWS een stugge ploeg was en dit lieten ze ook deze wedstrijd weer zien. De al gedegradeerde ploeg bleef maar aanklampen. Met een erg behendig balletje van Rianne drie minuten voor tijd leek met 12-14 de wedstrijd gespeeld. Toch lukte het DWS om nog twee te scoren voor de puntendeling.

Met de 14-14 telt Nova één  punt bij haar totaal en komt zo op twaalf punten. Omdat Victum verrassend won van kampioen Fiducia en Unitas twee punten behield tegen Woudenberg, was dit punt nog nodig om zesde te blijven. Wellicht was een gedeelde zeven plaats ook voldoende gezien het onderlinge resultaat tegen Victum en het relatief hoge puntenaantal (een aantal beste nummers zeven handhaven ook nog). Maar nu hoeft Nova niet te rekenen en naar de degradatieregels te kijken. Ze hebben zich nu op eigen kracht veilig gespeeld  in de reserve derde klasse.

Met een heel knap zaalseizoen en een veldseizoen waarbij ze hun mannetje stonden op de momenten dat het er om ging, sluit het scheidend trainersduo Maik en Nico af. Ondanks het helaas langdurige blessureleed van Tessa en Melvin was het al met al een mooi en leerzaam jaar voor Nova 2. Hierbij zijn ze alle support binnen de club dankbaar en met name de invallers vanuit het derde en de junioren en het trouwe publiek.