Nova 3 behoudt zicht op kampioenschap door winst op Koveni

14 feb Nova 3 behoudt zicht op kampioenschap door winst op Koveni

Na tnova-3-dec-2016wee vrije zaterdagen voor Nova 3, stond afgelopen zaterdag de wedstrijd tegen Koveni 2 op het programma. Om zicht te houden op de eerste plaats, moest er gewonnen worden van de uitdagers uit Nieuwegein. In een doelpuntrijk en spannend duel trok Nova aan het langste eind: 10-9.

Een grote opsteker voor de ploeg van interim-coach Roely Kuus was de rentree van Daan ‘D-Money’ Paauw, die na vier maanden revalideren van een voetblessure fit genoeg was om te starten in de basisacht. Daarnaast startte de nieuwste aanwinst van Nova 3, Karen Nauta, in de basis.

Dat Nova 3 één van Nova’s populairste teams is, bleek ook uit de spreekkoren van het in groten getale aanwezige publiek. In de ietwat schimmige ambiance van het H. F. Witte Centrum, zette Laura Rademakers de toon door direct in de eerste aanval raak te schieten: 1-0. Na de gelijkmaker van Koveni, was het de beurt aan D-Money om zich te laten gelden. Ondanks dat hij zich tijdens zijn hiatus heeft ontpopt tot een illustere pilsvlinder, schoot hij van afstand de 2-1 en de 3-1 binnen. Helaas wist Nova dit momentum niet vast te houden: vier goals op rij van Koveni zorgden voor tussenstand van 3-5. De blijdschap bij Koveni was echter van korte duur, want zoals Billy Ocean in 1985 al zei: “When the going gets tough, the tough get going”. Dit seizoen heeft Sylvia van der Pas bewezen dat er niemand zo tough is als zij, en die eigenschap etaleerde ze weer toen ze middels een slimme korte kans de 4-5 maakte. Hierna wisten beide teams nog één keer te scoren in de eerste helft, waardoor de teams de kleedkamers konden opzoeken bij een stand van 5-6.

In de kleedkamer benadrukte aanvoerder Rutger Kuus dat we onszelf moesten belonen met goals voor onze looplijnen, en dat we vooral moesten blijven korfballen. Ook werd afgesproken om met vertrouwen te gaan ballen.

Helaas schoot Nova niet meteen uit de startblokken de tweede helft, waardoor Koveni afstand kon nemen. Bij een stand van 6-8 besloten de spelers van Nova 3 unaniem om Marion ‘Drugsbaron’ van Eck in te brengen voor Karen Nauta. Het bleek een gouden wissel: nadat Manon van Alfen met een doorloopbal de 7-8 liet noteren, bekroonde Marion van Eck haar invalbeurt met een fraai en belangrijk doelpunt: 8-8. Eén minuut later zette Sylvia van der Pas Nova op een 9-8 voorsprong met een schot van afstand, waarna Nova ook de 10-8 wist te maken. Met nog tien minuten op de klok, kwam Koveni met een verzilverde strafworp terug tot 10-9. Deze bloedstollende eindfase werd, mede dankzij ijzersterk reboundwerk van Rutger Kuus, rustig uitgespeeld. Hierdoor kon de charismatische arbiter Rudolf Hoogenveen het eindsignaal geven bij de stand van 10-9.

Aanvoerder Rutger Kuus reageerde na afloop opgelucht: “Als je tegen een ploeg als Koveni zo’n laag schotpercentage haalt, krijg je het lastig. Ik ben blij dat we zijn blijven vechten, maar het toch ook met z’n allen korfballend hebben opgelost.” Pilsrups Mike Verschuur toonde zich vooral blij met de succesvolle rentree van Daan: “Het is gewoon een mooie vent.”

Met deze overwinning blijft Nova 3 op twee punten achterstand op koploper Mia, dat een wedstrijd meer heeft gespeeld.

Scores Nova: Manon van Alfen 2, Daan Paauw 2, Sylvia van der Pas 2, Pelle Wage 2, Marion van Eck 1, Laura Rademakers 1.