Nova deelt eerste klap uit in titelstrijd

16 mrt Nova deelt eerste klap uit in titelstrijd

Zoals u wellicht heeft vernomen zijn de Biltse korfballers verwikkeld in een interessante strijd om het kampioenschap. Na 14 speelronden deelt de ploeg de koppositie met nog drie andere teams, waardoor deze strijd in een vierkamp moet worden beslecht. Afgelopen zaterdag stond het eerste duel op het programma, het IJsselsteinse Fortissimo was de tegenstander.

In de reguliere competitie moest Nova tegen Fortissimo nog tweemaal het onderspit delven. In de laatste confrontatie was het verschil miniem, 14-15, maar de eclatante 21-11 nederlaag eerder het seizoen smeekte om een sportieve revanche.

De wedstrijd van zaterdag was daarvoor de perfecte mogelijkheid; een overvolle sporthal met enthousiast trommelende Nova-jeugd en een wedstrijd met een hoge inzet.

Nova bleek in de beginfase het beste bij de les, de kansen werden afgemaakt en verdedigend wist de ploeg het spel van de tegenstander te dirigeren. Een snelle 5-1 voorsprong was het gevolg. De zesde treffer liet vervolgens even op zich wachten, waardoor Fortissimo weer aansluiting wist te vinden. Doelpunten van Job Paauw, Inge van Eck en Michelle Reus brachten weer wat lucht en bepaalden de ruststand op 9-6.

Na de rust ging Nova op dezelfde voet verder, men speelde gecontroleerd en gaf verdedigend weinig weg. Bij een stand van 13-9 moest de ploeg echter toezien hoe de dames van Fortissimo het gat halveerden met zuivere afstandschoten en even later werd ook de aansluitingstreffer genoteerd: 13-12. Voor de tegenstander en het meegereisde publiek voelde dit als een kantelpunt in de wedstrijd, maar de Biltse korfballers lieten zich niet van de wijs brengen. Een toegekende strafworp werd benut door Iwan Verhaaf en Kim Hoep bracht vervolgens het gat weer terug naar drie. Met nog drie minuten te spelen deed Fortissimo nog eenmaal iets terug (16-14), maar Nova controleerde de eindfase en sloot af met nog drie mooie goals. Bij een stand van 19-14 floot de talentvolle jonge arbiter voor het einde van de wedstrijd.

De eerste van de drie hordes op de (om)weg naar het kampioenschap is met succes genomen, dinsdagavond 17 maart wacht de volgende uitdaging. In Vianen zal men de strijd aan gaan met VIKO. Aanvang van de wedstrijd is 20:45uur in sporthal Helsdingen.