Nova maakt zich op voor kampioenswedstrijd

10 feb Nova maakt zich op voor kampioenswedstrijd

Na de verloren wedstrijd van vorige week, stond het eerste van Nova zaterdag tegenover Koveni. De voorsprong op de concurrentie was inmiddels geslonken tot twee punten, vandaag was het dus van belang dat de volle buit weer werd binnengehaald. Coach Wouter van Brenk was genoodzaakt om zijn opstelling op een aantal plekken aan te passen wegens het ontbreken van aanvoerder Iwan Verhaaf. Zo begon Maik van Kouterik in de basis en werd er tussen de vakken onderling nog wat gewisseld.

Het eerste doelpunt liet even op zich wachten, na zeven minuten was het Job Paauw die vanaf de stip de score opende. Niet veel later stond er al een 0-4 voorsprong op het scorebord. Nova had op dat moment de wedstrijd direct in het slot kunnen gooien, maar de doelpunten bleven uit en Koveni kwam sterk terug. Via 4-4 pakte de ploeg uit Nieuwegein een 7-5 voorsprong vlak voor de rust. Doelpunten van Kim Hoep en Sanne van Kouterik bepaalde echter de ruststand in het voordeel van Nova: 7-8.

Ook in de tweede helft bleef Koveni stug partij bieden. De score ging lange tijd gelijk op, tot Van Brenk tien minuten voor tijd Sander Smit binnen de lijnen bracht, wiens eerste schot direct doeltreffend was: 12-13. Doelpunten van Maik van Kouterik en Jan Hoekstra zorgden vervolgens voor een 13-15 voorsprong, die de ploeg in de resterende tijd beheerst over de eindstreep kon trekken. Het slotakkoord was wederom voor invaller Sander Smit, hij bepaalde de eindstand op 13-16.

Een waardevolle overwinning voor Nova. In een achterhoedegevecht om de tweede plaats, heeft de concurrentie elkaar diezelfde avond weer eens afgemaakt, waardoor Nova vier punten los staat. Dat betekent dat de ploeg aanstaande zaterdag in eigen huis de titel binnen kan slepen. Het zal geen gemakkelijke opgave worden, tegenstander Fortissimo is namelijk volop in de race voor de tweede plaats, die recht geeft op een promotiewedstrijd, en zal dus alles op alles zetten om een Bilts feestje te verpesten. Aanvang van de wedstrijd is 18:00 uur. Voorafgaand aan dit duel speelt Nova 2 een belangrijke wedstrijd, de ploeg begeeft zich in de gevarenzone en de punten zijn hard nodig.