NOVA = Rookvrij

09 okt NOVA = Rookvrij

In een eerder bericht kondigden we aan dat NOVA zich aansluit bij de ruim 2.000 clubs die rookvrij zijn. In onze eigen gemeente zet MENS De Bilt zich in om roken steeds meer een uitzondering te laten zijn. Samen werken we aan een Rookvrije Generatie. Inmiddels zijn de ‘Rookvrije Generatie’-borden bij Nova geplaatst. Dit betekent dat er op het hele Nova-terrein niet meer gerookt mag worden.

Waarom wordt Nova rookvrij?
Een rookvrij terrein zorgt voor een gezonde omgeving. Want dat roken slecht is voor je gezondheid weten we natuurlijk allemaal. En ook dat meeroken schadelijk is, hoeven we eigenlijk niet meer te zeggen. Sporten is gezond, terwijl (mee)roken schadelijk is voor de gezondheid. Buurtsportcoach Niels van Veelen van MENS De Bilt zegt hierover: “Hoe kun je nu tegelijkertijd met gezondheid en roken bezig zijn? We willen er samen voor zorgen dat dat niet als normaal gezien wordt. Gelukkig wordt het bewustzijn steeds groter.”

Daarnaast vinden we het belangrijk om kinderen en jongeren het goede voorbeeld te geven. “Sommige kinderen groeien vanaf jonge leeftijd op met rokende ouders. Die weten niet beter dan dat roken erbij hoort. Ga daar op 16-jarige leeftijd maar eens tegen zeggen dat het niet gezond is. Daarom willen we ervoor zorgen dat kinderen zo min mogelijk met roken in aanraking komen. We kunnen niet direct iets doen aan de thuissituatie, maar er wel voor zorgen dat ze op andere plaatsen niet met roken geconfronteerd worden,” vertelt Niels.

Ook naar de buitenwereld stralen we als Nova uit dat we een gezonde omgeving belangrijk vinden. Hopelijk motiveren we andere sportclubs die nog niet rookvrij zijn om zich ook in te zetten voor een rookvrije generatie.

Wat betekent een rookvrij terrein?
Aan het hek hangt een bord ‘Rookvrij – Rookvrije Generatie’. Vanaf dat punt gaat de rookvrije zone in. Dit betekent dat:

• rokers, net als niet-rokers, natuurlijk welkom zijn op ons terrein. Maar dat zij buiten het hek moeten roken. Het liefst uit het zicht van anderen;
  • alle plekken op het terrein rookvrij zijn: het terras, langs het veld, rond de jeu de boules baan en natuurlijk ook de kantine;
  • je ook niet mag ‘vapen’. Dit is het roken van e-sigaretten. Ook dit is verslavend en schadelijk voor je gezondheid en ook hierbij is het dus belangrijk om anderen niet in de verleiding te brengen;
  • Nova altijd rookvrij is; zowel tijdens trainingen en wedstrijden als daarna, dus ook op feestavonden.

Wat doe je als je toch iemand ziet roken of vapen?
Het kan natuurlijk voorkomen dat iemand toch nog niet op de hoogte is van dat Nova rookvrij is. Als je iemand ziet roken of vapen, kun je diegene er vriendelijk op wijzen dat Nova rookvrij is. Dat doe je door:

• te vragen of de persoon bekend is met het rookvrij-beleid;
  • te vertellen over het beleid;
  • uit te leggen dat Nova dit beleid onder andere heeft om kinderen het goede voorbeeld te geven;
  • te laten weten waar diegene wel of niet kan roken.

Op deze manier lever jij een belangrijke bijdrage aan een gezonde sportomgeving bij Nova.

Meer informatie?
Meer informatie over rookvrije sport vind je hier.

Help je mee?
Merk je dat er nog veel gerookt wordt? Heb je tips of wil je wat melden over het beleid? Geef het door aan het bestuur.

Op weg naar een Rookvrije Generatie!