Nova sleept punten uit het vuur na spannende wedstrijd

07 feb Nova sleept punten uit het vuur na spannende wedstrijd

Vorige week stond Nova twee belangrijke wedstrijden te wachten. De eerste van de ’twee finales’ werd afgelopen zaterdag gespeeld in Nijkerk. Tijdens afgelopen ontmoetingen kwam Sparta niet goed uit de verf en eindigden beide wedstrijden en in een ruime overwinning voor Nova. Na het verlies van Sparta vorige week, waren de kampioensaspiraties van de ploeg vervlogen. Voorafgaand aan de wedstrijd werd uitgesproken dat Sparta wilde stunten tegen Nova. Sparta heeft laten zien dat zij een taaie tegenstander kunnen zijn door twee keer te winnen van titelkandidaat ASVD. De spelers van Nova konden zich opmaken voor een spannende wedstrijd.

De kwaal waar Nova de afgelopen wedstrijden last van heeft gehad, stak ook ditmaal de kop op. Nova wist pas na 7 minuten te scoren. Ondertussen had Sparta het vizier op scherp en werden de fouten van Nova genadeloos afgestraft. Hierdoor konden zij uitlopen tot een 6-1 voorsprong. Na een time-out, aangevraagd door coach Tom Rickli, stonden alle neuzen weer dezelfde kant op en leek Nova wakker geschud. Door onder andere doelpunten van Inge van Eck en invaller Tim Houtman, kon Nova de stand weer gelijktrekken. Vanaf dat moment is het gevaar eigenlijk geen moment geweken. Beide ploegen gaven elkaar weinig ruimte en konden zo beide niet uitlopen. De rest van de eerste helft werd het gat niet groter dan één doelpunt. Zo gingen beide ploegen ook rusten met een 10-9 stand.

Na de rust scoorde Aranka Akkermans direct een mooi afstandsschot waardoor de stand weer op 10-10 gelijkkwam. Halverwege de tweede helft leek Nova meer grip te krijgen op de wedstrijd. Verdedigend werden er veel ballen onderschept en er werden lange aanvallen gedraaid. Door goed samenspel kon Richard van der Pas twee keer vrij aanleggen. Deze kansen zijn onderhand een zekerheid voor de ervaren speler van Nova. Ook deze keer maakte hij de kansen af. Hierdoor kon Nova, met nog vijf minuten spelen, een voorsprong van drie punten pakken. Nova ging opzoek naar de genadeklap, maar wist het gat niet groter te maken. Sparta scoorde op dat moment wel en wist met nog één minuut spelen nog gelijk te komen. Gezien de ranglijst was het genoeg om gelijk te spelen, maar Maarten van Brenk had andere gedachten. Met een koelbloedig afstandsschot zette hij met nog 40 seconden op de klok Nova op voorsprong. Na dit doelpunt speelde Nova de wedstrijd volwassen uit. Sparta probeerde in hun verdediging nog wat te forceren door een overtreding te maken, maar het mocht niet baten. Met deze overwinning sleept Nova twee belangrijke punten uit het vuur.

Nova 1: Michelle Reus, Sylvia van der Pas, Maarten van Brenk (7+2S), Tim Houtman (1), Aranka Akkermans (1), Inge van Eck (2+1S), Marciano de Vree (2), Richard van der Pas (4)

Volgende week staat Dindoa op het programma. Doordat zij verloren van ASVD, is hun kans op het kampioenschap verkeken. Desondanks verwachten wij een mooie wedstrijd, want bij winst mag Nova uitkijken naar de revanche op ASVD. 10 maart treffen de koplopers elkaar in Dronten voor een wedstrijd waarin de winnaar zich kampioen mag noemen en zeker is van promotie naar de overgangsklasse.