NOVA zet zegereeks voort in Zutphen

27 nov NOVA zet zegereeks voort in Zutphen

Zaterdag 25 november stond de wedstrijd tegen KVZ, vorig jaar gedegradeerd uit de overgangsklasse, op het programma. Dat stukje verleden in de overgangsklasse was nog te merken. Zo moesten onze ver afgereisde fanatieke supporters entree betalen om het vlaggenschip van NOVA te zien spelen. Om te voorkomen dat de wedstrijd gratis vanaf de kantine werd bekeken, was deze afgeschermd met schermen.

Voordat de wedstrijd kon beginnen was er wat onrust omtrent de shirts. De ervaren jurytafel van KVZ merkte op dat de shirtnummers en namen die opgegeven waren op het wedstrijdformulier niet overeenkwamen met wat er in het veld stond. Een drietal spelers van NOVA moesten snel het genoteerde rugnummer op het formulier aantrekken, wat voor Marciano de Vree wel een hele grote uitdaging bleek. Na overleg met de juryvoorzitter werd duidelijk dat onze, dan wel slanke, Mex toch echt niet in dames S paste. Gelukkig mocht het worden aangepast, zodat hij in eigen shirt mocht spelen.

In een volle sporthal en onder luid getrommel van het team van de week, kon de wedstrijd worden gestart. Na wat aanvallen heen- en weer, was het KVZ die de score opende. Enkele minuten later antwoordde NOVA middels een strafworp die verzilverd werd door Michelle Reus. De minuut daarna pakte NOVA de voorsprong door een knappe doorloopbal van Maarten van Brenk. Deze voorsprong is gedurende wedstrijd niet meer uit handen gegeven. Nova verdedigde sterk en met name het aanvalsvak tegen onze dames Michelle Reus en Inge van Eck had moeite met de diepe pass door de lange armen van ons dames duo. Dit gaf vertrouwen aan de aanval en resulteerde in een 3-1 voorsprong door een doorbraak van Aranka Akkermans.

Met 10 minuten voor rust stokte de doelpuntenmachine van NOVA even. Het vak Van der Pas en Van Brenk had moeite met de eindpass en KVZ trok de stand weer gelijk, 4-4. Gelukkig scoorde in de daaropvolgende aanval, Job Paauw direct de 4-5. Bij een stand van 7-8 werd Sylvia van der Pas ingebracht voor Aranka Akkermans om de aanvoer en passing in het vak weer op te pakken. Maarten van Brenk zorgde voor een voorsprong van 2 punten.

Met een stand van 7-11 werden de kleedkamers opgezocht. Zaak om na rust door te pakken en de stand uit te breiden om op die manier de wedstrijd veilig te stellen. Nog even stribbelde KVZ tegen. Met een strafworp en veldgoal wisten zij terug te komen tot 9-11.
Michelle Reus die deze avond, samen met Maarten van Brenk topscoorder werd, scoorde met haar 3e stip de 9-13. Dit was het startschot voor de uitlooprace naar de winst. Bij een 9-13 stand werd Lotte Keuning verdedigend kort ingebracht om de score verder uit te breiden en Reus even op adem te laten komen. Na deze rust maakte Reus nog enkele schitterende en belangrijke goals. Ook Akkermans was na haar paar minuten rust op de bank belangrijk in het veiligstellen van de winst, zij maakte in de 2e helft 3 goals.

Met nog tien minuten spelen speelde NOVA de wedstrijd volwassen en zakelijk uit. Met sterk verdedigend werk en goed uitspelen van de aanvallen werd de wedstrijd, met einduitslag van 18-25, binnengehaald.

Scores Nova: Aranka Akkermans (3), Inge van Eck (1), Job Paauw (5), Maarten van Brenk (5+1S), Marciano de Vree (1), Michelle Reus (3+3S), Renske van Kempen (1), Richard van der Pas (2)