Wie doet wat? | Jaco Schippers

28 mrt Wie doet wat? | Jaco Schippers

Welkom bij de nieuwste editie van de rubriek “wie doet wat”. Deze maand hebben wij een aantal vragen gesteld aan Jaco Schippers. De vragen en antwoorden kan je hieronder lezen! Kan je geen genoeg krijgen van deze rubriek lees dan ook edities de andere edities terug: klik hier (Pieter), hier (Marian) en hier (Steven) teruglezen.

Wat zijn jouw werkzaamheden binnen Nova?

Ik doe een aantal dingen:

1) Vanuit de TC ben ik betrokken bij de selectie (trainers staf zoeken, selectie op sterkte houden en evaluatie gesprekken voeren).

2) Twee keer per jaar loop ik achter de papierwagen om oud papier op te halen. Dit is misschien wel het leukste vrijwilligerswerk dat ik ooit heb gedaan, beetje ouwehoeren met de chauffeur, een wedstrijdje ervan maken om zo efficiënt mogelijk de containers legen en halverwege een bakkie koffie bij Ronald en Inge. Oh en het levert ook nog geld op voor Nova, prima toch?!

3) Ook ben ik nu sinds 3 jaar onderdeel van de scheidsrechterscommissie bij Nova. Samen met Andreas, Melvin, Rudi en Jasper zorgen wij ervoor dat alles wordt geregeld rondom het fluiten van wedstrijden bij Nova.

Hoe ben je hierbij gekomen en hoe lang doe je dit al?

De scheidsrechterscommissie lag een tijdje op z’n gat en we hadden structureel een flinke boete vanwege te weinig gefloten wedstrijden. Het KNKV verplicht namelijk elke club een bepaald aantal wedstrijden buiten de deur te fluiten. Met Melvin en Andreas hebben we toen deze commissie opgezet, een plan geschreven en dit voeren we nu uit.

Wat vind je het leukst hieraan?

Het is een beetje een wedstrijdje voor ons geworden om zo veel mogelijk geld te verdienen voor Nova. Omdat we de luxe hebben van 5 scheidsrechters die bijna wekelijks buiten Nova wedstrijden fluiten, ‘verkopen’ we de extra wedstrijden die we fluiten aan andere clubs. Dit levert Nova geld op en voor ons is het een leuke uitdaging om dit bedrag zo hoog mogelijk te krijgen. Daarnaast hebben we een gezellige groep die lekker kan ouwehoeren over situaties die er in het veld gebeurd zijn.

Kan jij/kunnen jullie nog hulp gebruiken?

Zoals gezegd hebben we de luxe dat we bij Nova redelijk goed zitten in het aantal scheidsrechters, maar we zijn altijd op zoek naar nieuwe mensen. We ‘scouten’ ook regelmatig jonge talentvolle scheidsrechters binnen Nova en proberen die dan te helpen om zichzelf te ontwikkelen. Maar nu je de vraag zo stelt: een dame in onze groep erbij zou een hele leuke toevoeging zijn.

Wat komt er allemaal kijken bij de scheidsrechterszaken gedurende het lopende seizoen?

We moeten een planning maken van wedstrijden die door Nova zelf gefloten moeten worden. Zoals hierboven ook benoemd moeten we voldoende wedstrijden buiten de deur fluiten zodat we minimaal aan de eisen van het KNKV voldoen. En uiteraard zijn we druk bezig met het opleiden en begeleiden van jonge (nieuwe) scheidsrechters.

Daarnaast zorgen we ook voor de fluitjes en kleding voor de scheidsrechters die extern fluiten, zodat iedereen er netjes bij loopt.

Ben je zelf ook scheidsrechter en wat vind je het leukst hieraan?

Ja ik ben nu 4 jaar scheidsrechter voor Nova en fluit inmiddels samen met Andreas als duo wedstrijden op overgangsklasseniveau door heel Nederland. Andreas en ik hebben veelvuldig overleg om beter op elkaar ingespeeld te raken, we kijken wedstrijdbeelden terug en hebben bijna wekelijks een coach die ons begeleid vanuit het KNKV. Het samen fluiten, de goede begeleiding en het niveau waarop we fluiten maakt dat ik er erg veel plezier aan beleef. Uiteraard hebben we ook nog een doel en dat is natuurlijk dat we in Ahoy mogen fluiten!

Heb je tips voor (aankomende) scheidsrechters

Neem je tijd om te ontdekken of scheidsrechter zijn iets voor je is. Ik was zelf als speler een van de lastigste voor een scheidsrechter en had nooit gedacht zelf scheidsrechter te worden. Totdat ik op een toernooi een uitdagende oefenwedstrijd mocht fluiten en het voor elkaar kreeg om onopvallend maar fair de wedstrijd te begeleiden. Dat gaf me echt een kick!