Wie doet wat? | Marian Bombeeck

08 mrt Wie doet wat? | Marian Bombeeck

Welkom bij de nieuwe rubriek ‘Wie doet wat?’ Elke maand stellen wij een aantal vragen aan iemand die actief is binnen NOVA. In deze editie spreken we Marian Bombeeck; zij is veel avonden en zaterdagen bij Nova te vinden. Hieronder lees je waarom.

1. Hoe en wanneer kwam je bij Nova terecht?
In 2012/2013 kwam ik als speler bij Nova. Ik had vanaf de F altijd bij Synergo in Utrecht gespeeld, maar daar vond ik het niet leuk meer. Tussendoor heb ik een jaartje getennist. In zat op de Oranje Nassau School in Bilthoven waar ik met Nova in aanmerking kwam. Ik ben tussendoor ook een jaartje weggeweest bij Nova, maar wilde weer verbonden zijn aan de club.

2. Wat zijn jouw werkzaamheden binnen Nova?
Sinds 2017 geef ik training aan verschillende jeugdteams, ook ben ik sinds kort aangesloten bij de commissie Ledenwerving. Ik train vast de E1 en komend veldseizoen komt daar de E2 bij. Ook heb ik dit jaar een tijdje bij de D2 geholpen. Tegenwoordig help ik bij de F1 en val ik soms in voor een trainer bij de Kangoeroes. Al met al ben ik meestal drie of vier dagen per week bij Nova. Op zaterdag ben ik meestal de hele dag op de club om bij meerdere teams te kijken, te coachen en omdat het gezellig is natuurlijk.

3. Jij bent bij Nova deels als onderdeel van jouw stage, wat houdt stage lopen bij Nova in?
Ik doe de opleiding Sport en Bewegen bij ROCMN Utrecht. Om bij Nova stage te kunnen lopen, moet Nova een erkend leerbedrijf zijn. Ik moet hier kunnen oefenen met:

• les- en leidinggeven en het organiseren van trainingen
  • begeleiden van deelnemers
  • werken binnen de organisatie; een commissie om te zien hoe het ‘achter de schermen’ werkt binnen de vereniging.

Ik volg twee keuzedelen tegelijk op school ‘trainer coach breed’ en ‘veilig sportklimaat’. Voor dat eerste deel moet ik training geven en wedstrijden coachen; daar word ik ook op beoordeeld. En bij ‘veilig sportklimaat’ moet ik gaan uitzoeken of en, zo ja, hoe Nova bezig gaat met het veilig sportklimaat. Het gaat hierbij met name om positief coachen. Daar ga ik nu het komende half schooljaar mee bezig.

Binnen Nova zijn Martine en Bouke (ouders van kinderen uit de E1) mijn praktijkbegeleiders. Met hen geef ik om de beurt training. Zij zien het beste hoe ik training geef en voor de groep sta. Steven is mijn stage begeleider.

4. Wat vind je het leukste aan trainen geven en coachen bij Nova?
Ik vind het leuk om met kinderen te werken en hen dingen te leren op het gebied van sport. Ik houd van de uitdaging om van elke training een leuke en leerzame training te maken. Wat ik ook leuk vind, is om bij mezelf te merken dat dit elk jaar beter gaat. Ik vind het leuk om dit alles bij Nova te doen, omdat Nova een kleine club is waar iedereen elkaar kent en helpt.